Kleur Blog

Kleur Blog

Opzij, maak plaats, de uitvaartzorger Nieuwe Stijl heeft haast

BelevenissenPosted by Claudia Geenen Feb 05, 2018 18:14


Opzij, maak plaats, de uitvaartverzorger Nieuwe Stijl heeft haast

Opzij, opzij , opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, de ‘Uitvaartverzorger Nieuwe Stijl’ heeft een ontzettende haast. Dit komt in mij op na het lezen van het artikel ‘Maandsalaris als bonus voor uitvaartverzorger Nieuwe Stijl’ in het NRC 27 januari jl.1 Het krantenartikel beschrijft de patstelling tussen Monuta en de vakbonden FNV-CNV; het marktaandeel van Monuta is geslonken van 14,9 procent in 2002 naar 9,8 procent in 2016. Dit is de reden dat Monuta, één van de drie grootste uitvaartondernemingen in Nederland met 275 miljoen euro omzet in 2015, het roer omgooit; “hij (uitvaartbegeleider, CG) moet heel anders werken”.

Waarom is het marktaandeel van Monuta geslonken? Komt dit door de UWV medewerkers die veel werklozen enthousiasmeert om in de uitvaartbranche te gaan werken? Immers, “het enige dat je nodig hebt is een telefoon, auto, zwart pak en een kistenboek”. Of komt het door de, veelal voormalig uitvaartondernemers, die hun eigen opleiding Uitvaartbegeleider starten? Liefst met 2 of meer cursusgroepen van minimaal 12 cursisten per jaar? (Momenteel zijn er in Nederland minimaal 7 opleidingen). Of komt het door de prijs-kwaliteitsverhouding waardoor de voorkeur van de klant steeds meer uitgaat naar de zelfstandige uitvaartondernemer?

In het eerder genoemde artikel wordt gesproken dat Monuta “een target van 110 uitvaarten per jaar per uitvaartondernemer wil” en als diegene dit aantal haalt hij “een bonus van maximaal één maandsalaris kan verdienen”.

Even een rekensom; voltijd werkende uitvaartbegeleider werkt gemiddeld 45 weken per jaar. Uitgaande van een 40 urige werkweek zijn dat 1800 werkbare uren per jaar. Het target gesteld door Monuta is 110 uitvaarten per jaar. Het begeleiden van een uitvaart moet dus in ongeveer 16 uur uitgevoerd worden. Er vanuitgaande dat de medewerker ook uren ‘kwijt’ zal zijn aan bijscholing, reistijd en andere niet direct declareerbare uren dan is die 16 uur nog ruim gerekend.

Als zelfstandig uitvaartondernemer, specifiek gericht op kinderen en jongeren, weet ik uit ervaring dat ik een uitvaart niet binnen deze tijd kan ‘afhandelen’. Werk ik te langzaam? Werk ik niet doelmatig? Als uitvaartondernemer die langere tijd als verpleegkundige heeft gewerkt, weet ik dat ik zeer doortastend en snel kan werken. Maar mijn ervaring is dat de nabestaanden veelal niet gebaat zijn bij snel, procesmatig werken. Door elke dag op huisbezoek te gaan, begeleid ik de nabestaanden naar het definitieve afscheid. Een afscheid dat recht doet aan de overledene en past bij de nabestaanden. Maar ook past bij de emotionele, financiële en logistieke mogelijkheden van ouders/partner, broers en zussen. Dus geen beperkte keuze uit een vast kisten- , kaarten-, rouwboeketten-, condoleancelokatie aanbod.


Maar dit kost tijd.

Dan zal de zelfstandige uitvaartondernemer wel een hoger tarief rekenen? Als uitvaartondernemer ga ik uit van ongeveer 25-30 uur inzet per uitvaart. Mijn vaste tarief is misschien in eerste instantie hoger dan het basistarief van de grotere ondernemingen maar onder de streep is mijn onderneming en veel andere vergelijkbare ondernemingen veelal goedkoper en de klant krijgt bijna het dubbele aantal uren per uitvaart. Een groot gedeelte van wat werkelijk aan een uitvaart betaald wordt is namelijk meestal onzichtbaar door provisie afspraken tussen uitvaartondernemers en hun leveranciers. Dat doen wij niet. Kleur Uitvaart verdient niet aan de producten en diensten die gekozen worden en realiseert besparingen waar mogelijk.
Geen bonus als ik mijn target heb gehaald, maar mijn drijfveer zijn de ouders/partner die terug kunnen kijken op een uitvaart die geheel volgens hun wensen is verlopen.

Het is een feit. Deze uitvaartondernemer neemt de tijd.



  • Comments(0)//blogbericht.kleuruitvaart.nl/#post4